Miliony plików sprawdź sam

Przygotowanie tzr do stuntu

wtorek, 12 kwietnia 2011

Chomikuj - Znajdź to czego nie znajdziesz nigdzie


STELAZ

Podstawowa czescia kazdego motoru przygotowanego do stuntu jest stelaz inaczej 12 bar.
Stelaz moze byc zastapione roundbarem o ktorym potem :)
Jak zrobic stelaz ?
prosta sprawa, zdejmujemy tylne boczki, kupujemy troche płaskownika, grubosci np 5mm, i szerokosci 25mm-30mm. wiercimy otwory w tylnej czesci ramy, nie ta najdalej tylko kwadratowy profil do ktorego mocowane sa boczne owiewki (na te wciskane bolce) oraz sety pasazera, ale od wewnetrznej strony.

Wiercimy po dwie dziury, pod sruby m6, w plaskowniku tak samo, wazne zeby byly dosc szeroko rozstawione, wtedy szansa na wygiecie tylnej czesci ramy bedzie mniejsza (przy przycierce). do tego spawamy tylna poprzeczke.


Fakty i mity:
Im dluzszy stelaz tym latwiej jezdzic - nie koniecznie, bo im stelaz jest dluzszy, tym trudniejsze moze byc znalezienie balansu (punktu w ktorym jedziemy bez przyspieszania ani zwalniania), dluzszy stelaz moze tez przeszkadzac nam w cyrklach, kiedy probujac go krecic bedziemy nim zaczepiac, latwo wtedy wypasc na druga strone moto :) Jesli stelaz jest dluzszy, to przy przycierce latwo popsuc tylna czesc ramy, co potem moze byc dosc duza komplikacja...


HAND BRAKE
To hamulec w rece, glownie lewej, ktory pozwala nam na operowanie motorem, np stojac na podnozkach pasazera, kanapie lub siedzac np na baku :)
Jak zrobic ?
tutaj sa dwie szkoly, jedna wyznaje ze trójnik, ten sposob polega na przerobieniu pompy noznej tak, aby zamiast zbiorniczka wyrownawczego podlaczyc pompe hamulcowa w rece.
Ja osobiscie nigdy nie mialem przekonania do tego rozwiazania, nie dawalo mi to komfortu psychicznego, dlatego popieram ta druga szkole, ktora polega na jezdzie na dwoch zaciskach (obecnie coraz bardziej popularne), Wtedy roznica polega na tym ze mamy przy kole dwa zaciski, jeden od HB, drugi od FB (foot brake, hamulca noznego).

Szkola pierwsza, musimy kupic specjalna pompe, ktora bedzie przerobiona do tego aby mozna bylo wkrecic w miejsce zbiorniczka, srube od przewodu :)
potrzebujemy wtedy przewodu o dlugosci okolo 1.50m, najlepiej w stalowym oplocie, poniewaz dzieki oplotowi, mamy wieksza precyzje uzywania, pompa, w 50-tkach w zupelnosci wystarczaja pompy skuterowe, poniewaz moto jest lekkie, nie potrzebujemy pompy radialnej. Ew jesli ktos chce miec ciekawiej zrobione hb, moze kupic pompe od np rs125, af1. Tam pompy mialy oddzielny zbiorniczek, co pozwala na umieszczenie pompy pod sprzeglem.

Szkola druga, najlatwiej wykonac, kupujemy komplet od skutera, dorabiamy mocowania, i latamy. Jesli ktos chce miec lepszy komplet polecam kupno pompy z oddzielnym zbiorniczkiem, i zacisku np od aprilii rs 125 (przedniego). Lecz to wiaze sie z wiekszymi kosztami ( pompa okolo 130zl, przewod 65zl, zacisk 70zl) wiec wg mnie bardziej na poczatek oplacalnym zakupem bedzie kupno kompletu od aeroxa np. Wystarczy w 100% dosc duzo osob ma w swoich 50cc takie wlasnie komplety :) Dodatkowo powiem ze nie spotkalem sie z hb na trojniku w tzr, ani innej 50cc :)

Koszty: przy trojniku, musimy liczyc sie z zakupem trójnika, przewodu, oraz pompy, co daje koszta okolo 210zł (100zł + 60zl + 50zl) do tego musimy sami dorobic mocowanie zacisku. Przy komplecie skuterowym to okolo 150zł, bo za taka kase mozemy znalezc komplet od aeroxa (tylny bo przedni mialby za krotki przewod :) ) A przy pompie z oddzielnym zbiorniczkiem, i zaciskiem od rs125, koszta sa wieksze bo to około 265zł (130zl+65zl+70zl)

Fakty i mity:
HB z zaciskiem nissin, pompa radialna itd, jest lepsze - NIE, w 50cc bedzie trudno wyczuc taki hamulec, bedzie nami rzucalo, bo przy lekkim nacisnieciu klamki, motor bedzie duzo mocniej reagowal, poprostu nasze motory sa za lekkie na tak mocne hamulce, chociaz sa tez tacy co wola takie, z racji tego ze potem przekladaja do swoich przyszlych wiekszych motorow.

KIEROWNICE
Mozemy zrobic na dwa sposoby, albo zamontowac prosa kierownice, czyli taka jak montowana jest w crossach, albo obrocic nasze obecne. Tutaj juz jest wasz wybor, mi osobiscie lepiej jezdzi sie na odwroconych, dodatkowo koszt tego jest znikomy, dodam ze wczesniej mialem kierownice crossowa, niestety nie jezdzilo mi sie na niej zbyt dobrze, i obecnie jezdze na seryjnych odwroconych.sprawdzone jest tez ze wystarczy je mocno skrecic, aby trzymaly sie lag, nie musimy robic nowych otworow w polce. Na te male srobki ktore niby trzymaja kierownice ;)

Koszty:
-seryjne kierownice obrocone stronami - 0zł
-prosta kierownica (wiezyczki + kierownica) - 35zł-200zł + 65zł-300zł (taka roznica w cenach spowodowana jest tym ze wiezyczki mozna kupic nowe lub uzywane, uzywane np z virago ja znalazlem za 35zł jakis czas temu, nowe kosztuja duzo wiecej. A kierownice zalezy jaka kto chce, nie polecam oszczedzania na kierownicach typu renthal z allegro, bo to poprostu podrobki, dosc kiepskiej jakosci co po jednej macie się wyginaja, jak juz kupowac to dobrze ( RENTHAL, PROTAPER - kosztuja, ale bedziemy mieli pewnosc ze nas nie zawiedzie... ))

Fakty i mity:
-Seryjne kierownice bez srobek beda sie obracaly - MIT, wystarczy je mocno skrecic.
-Prosta kierownica jest lepsza, nie zawsze, kazdy ma inne preferencje, jeden woli clipy, drugi kierownice crossowe.

WGNIECIONY BAK
sprawa dosc prosta, na poczatku nie widze sensu wgniatania, dopiero po ogarnieciu pewnego poziomu, i skakania na bak.
Zdejmujemy nakladke z baku, nagrzewamy opalarka od srodka (nie uszkodzimy lakieru), i wciskamy jakims starym kaskiem, wtedy bedziemy mieli dosc ladnie wgnieciony bak, potem mozemy pokryc to papierem sciernym, lub np klejem do szyb.

KANAPA Z DZIURA
kolejny bajer, dziura na noge w kanapie, czasem dosc wygodne, ktos chce robic to robi, nie to nie. Jak zrobic ? bierzemy najlepiej nozyk do tapet, rozgrzewamy go nad palnikiem, i nozyk do tapet wchodzi w kanape jak w maslo :) Potem idziemy do tapicera ktory obszyje nam ladnie kanape, nie koniecznie nowym obszyciem, chodzi glownie o to aby nie zaczepiac o pianke, zeby sie nie rwala.

KLATKA
czy potrzebna sam sobie na to pytanie odpowiedz...
wg mnie to za lekkie motory zeby montowac klatke, ramy sa niezbyt wytrzymale, a montujac klatke mozemy narobic duzo zlego, np:

klatka w tzr wg mnie zdaje sens tylko wtedy gdy mamy boczne plastiki. Ew potrzebujemy klatki np zeby wymyslac nowe sztuczki, np zarzucic na nia noga czy cos :)
Tzr co najwyzej upadnie na kierownice, ktore gdy beda obrocone i wyprostowane nic sie nie stanie, przy crossowej kierownicy - podobnie. W tzr nie ma co popsuc, jest waska, silnik nie wystaje poza rame, nie polamiemy dekli jak wiekszych pojemnosciach :)


0 komentarze: